20120319

: Keredhaan Allah ?!


 

\\Bismillahirrahmanirrahim// assalamualaikum 

sekarang ni jam di lappy menunjukkan pukul 4:01 pagi.....saya admit mesti semua ramai yang tido kan...haruslah mieza oooiiii.....adoi....

dan saya pula tak tahu la kenapa mata saya tak mengantuk lagi....pelik dan pelik...mungkin ini lah akibatnya ter_overdose tido siang tadi....ok,tak mengapa lah....drop the subject....

***********

S P R E A D  T H E  L O V E   ^_^

hari ni saya nak share dengan readers satu kisah pasal seorang anak perempuan yg dihempap dilanda mood kesedihan yg amaatt sangat....kisah nya bermula apabila si anak bertanya kepada ayahnya tentang bilakah ayah nya ingin membuat bayaran duit kemasukan penerimaan tawaran ke salah sebuah universiti di dalam negara....


si anak # ayah,bila nak byr duit tu??

si ayah #  nanti dulu la...tunggu ayh bincang dengan seseorang yg berpengetahuan sikit....

si anak #  laa....kenapa plk ayh??

si ayah #  mahal la adik....swasta lagi.....

si anak #  T_______________________________________T



 

si anak berasa sungguh kecewa dengan jawapan yg telah diberikan oleh ayahnya tercinta....lalu si anak pun menahan diri daripada menangis didepan ayahnya....alahai....cengeng pula si anak nie....#PEREMPUAN BRO,HATI HALUS *sila take note !

then...si anak melarikan menjauhkan diri dari ayahnya....apa boleh buat bila si ayah yg diharapkan berkata begitu....lalu si anak cuba untuk menceriakan keadaan diri dia yg sedia ada tak ceria tuu.....tetapi si anak tidak dapat menahan air mata apabila dahi sujud mencecah sejadah menyembah kepada Tuhan nya yg satu....

 

Allahurabbi....bantu lah hamba Mu yg teruk lagi hina ini....Kau permudahkan lah urusanku dan semua urusan keluarga ku juga ibu bapa ku.....Kau tunjukkan lah mana satu jalan yg lurus dan tepat yg patut aku pilih.....amiin.

malam menjelma........................................................................................

si anak tadi mengambil keputusan untuk meluahkan kepada seseorang apakah yg terbuku da hatinya....lalu dia menghubungi seseorang melalui facebook skype....

teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeettttttttttttttttttttttttttttttttttttt.................................

 

talian bersambung di sebelah sana......lalu selepas memberi salam dengan lafaz assalamualaikum,si anak memulakan bicara....dia memuntahkan meluahkan satu persatu apa yg dia rasa kepada seseorang tadi....

lalu seseorang itu memuntah memberi kan nasihat kepadanya.....seseorang itu lalu berkata....."awak....awak percaya pada keredhaan Allah tak??haluu....haruslah wajiblah si anak itu tadi menjawab percaya kan....then,seseorang itu menyambung lagi,"oleh itu dalam apa pun yg awak nak lakukan awak kena dapatkan keredhaan ibu bapa....awak mesti denga kata mereka....jika dia tidak benarkan makanya ada lah tempat lain yg lebih sesuai buat awak...."si anak berkata,tapi apa kena mengena dengan keredhaan ibu bapa dengan keredhaan Allah??....seseorang itu menerangkan lagi bahawasanya jika kita ingin mendapat keredhaan Allah makanya kita mesti mendapat keredhaan ibu bapa.....

 

oleh itu....si anak itu tadi mengambil keputusan untuk redha atas setiap perkara yg berlaku dan cuba untuk menerima apa yg bakal terjadi dengan hati yg redha dan tenang.....dan lalu mengharapkan agar ada jalan keluar yg terbaik sekali terhadap masalahnya.....

 

oleh itu,mari lah kita mencari keredhaan Allah dengan mandapatkan keredhaan dari ibu bapa kita....mudah kan??#as easy as abc kan nak dapatkan keredhaan Allah....so,angkat kening? pilihan di tangan anda....tepuk dada tanya iman,wassalam.

#thanks kepada semua doodle blogger yg sy gunakan -wanhazel,sayadoodle.com dan lain-lain ^^

3 comments:

mujahidah1413h said...

semacam satu kisah benar.. nggee~ yupz.. redha ALLAH terletak pada redha kedua ibubapanya,, may ALLAH bless sis

miza kimbum said...

muahaha...ngee...ibsyaAllah,thanks (:

Anonymous said...

hai,, miza kimbum.saya baru jumpe blog awak yang seronok ni!! malam ni tido lmbat2 lagi.. taw3!!!! salam perkenalan dari saya.. _omar qayyum :)

bestlla entry2 awak.. cayo2!!!